|   GEDACHTEN 
    OVER EEN VREDESCULTUUR  Is 
    een vredescultuur een ver verwijderd ideaal, of vormt het de basis voor de 
    manier waarop we het liefst met elkaar zouden willen samenleven? Hierbij een 
    aantal gewdachten over deze vraag. Vredescultuur
  De 
    basis van een vredescultuur is normaal menselijk gedrag dat gestoeld is op 
    sociale verantwoordelijkheid. De ander behandelen zoals je zelf graag behandeld 
    wilt worden. Over de ander denken zoals je wilt dat over jou gedacht wordt. 
    Samenleven op basis van ieders gelijkwaardigheid en van wederkerigheid. Werken 
    aan een samenlevingsstructuur die gekenmerkt wordt door deze uitgangspunten. 
    'Normaal' wordt dan opgevat als: in het leven van alledag op een gewone en 
    behoorlijke, elkaar respecterende, manier met elkaar om gaan.  GeweldscultuurDe basis van een geweldscultuur is het tegenovergestelde 
    hiervan. Men streeft naar het beste voor zichzelf of de eigen groep. Het bestaansrecht 
    en de belangen van de ander, en van andere groepen, worden ontkend en weggedrukt. 
    Er wordt een beroep gedaan op historische tradities, verworvenheden en onvervreemdbare 
    rechten. Het is 'de wil van god' dat wij die rechten hebben. Wij staan in 
    ons gelijk. Wij willen vrede. Het is de ander die ons, en onze belangen, bedreigt 
    en ons bedriegt. Het is leven op basis van posities waarin men zichzelf de 
    meerdere voelt en de ander tot de mindere maakt. In een geweldscultuur is 
    deze benadering tot 'normaal menselijk gedrag' gemaakt; tot een manier die 
    we 'gewoon vinden' om zo met elkaar om te gaan en zo over de ander te denken. 
    Dit weerspiegelt zich in opvattingen en omgangsvormen, en in de verhoudingen 
    tussen mensen. In films, media, computerspelletjes, onderwijs, wetenschap, 
    het zakenleven, wetgeving, de politiek.
  Berusting 
    of strijdHet gevolg van deze onderdrukking, uitbuiting en ontkenning 
    kan onderworpenheid en passiviteit zijn; berusting in je lot. Maar veelal 
    roept het weerstand op, verzet, strijd. En ook die weerstand, dat verzet, 
    die manier van strijd voeren draagt de kenmerken van een vredescultuur of 
    van een geweldscultuur. Geweldloze weerbaarheid, geweldloze conflicthantering, 
    geweldloos verzet, geweldloze strijdmethodes (zoals mensen als M.K.Gandhi, 
    M.L.King, Jean Goss en Hildegard Goss-Mayr, Peace Pilgrim, Aung San Suu Kyi, 
    de Dalai Lama en ontelbare anderen hebben laten zien) zijn wezenlijk anders 
    dan gewelddadig verzet, psychisch en fysiek geweld, terreur, guerrilla, oorlog.
  Geen 
    vredesapostelEen vredescultuur en een geweldscultuur zitten in ieder van 
    ons; ook in mij. Wil ik het ene vermeerderen en het andere verminderen dan 
    zal ik bij mezelf moeten beginnen. Bij mijn eigen opvattingen met betrekking 
    tot mijzelf en anderen; bij de manier van omgaan met elkaar. Het zit al in 
    een gedachte, een gevoel, een blik, een woord, een gebaar. Je hoeft niet eerst 
    een milieuprofeet te worden om er een gewoonte van te maken je lege flessen 
    naar de glasbak te brengen. En zo hoef je ook geen vredesapostel te zijn, 
    of vrij van elk geweld, om op een andere manier (dan b.v. vanuit vooroordelen, 
    of met schelden, met de vuist of met een mes) met problemen, spanningen en 
    conflicten om te gaan. En evenmin om je eigen belangen niet boven die van 
    anderen te stellen. Ieder mens heeft het van nature in zich om als gelijkwaardig 
    behandeld te willen worden, gewaardeerd en erkend te worden, liefgehad te 
    worden. En ieder voelt een natuurlijke afkeer van te worden buitengesloten, 
    geminacht, gediscrimineerd, bedreigd. Van bespot, gepest of geslagen te worden. 
    Ons voelen, denken en handelen wordt vooral bepaald door wat we hebben meegekregen, 
    via onze opvoeding en onze ervaringen, alsmede van de situatie waarin we ons 
    bevinden. Welke vaardigheden, en welk gevoel voor verantwoordelijkheid we 
    aangereikt gekregen en ontwikkeld hebben, speelt hierbij een belangrijke rol.
  SociaalVaardigheden, om je eigen belangen veilig te stellen, 
    en je verantwoordelijk voelen voor je eigen situatie en positie, kunnen echter 
    gebaseerd zijn op eenrichtingsverkeer. Dan zijn ze verbonden met een geweldscultuur. 
    Alles draait om jou (of je gezin, je werk, je groep, je land), —f je komt 
    de ander in alles tegemoet. Je stelt je overheersend op, of onderdanig. In 
    een vredescultuur gaat het om sociale vaardigheden en sociale verantwoordelijkheid. 
    Het gaat om wederkerigheid; om jouw belangen in relatie tot de gelijkwaardige 
    belangen van de ander. Je stelt je assertief op, wat inhoudt dat je opkomt 
    voor jezelf zonder de ander tekort te willen doen. Ook niet als je je irritatie, 
    boosheid of woede uit, of als je kritisch naar de ander bent. Open en eerlijk 
    naar elkaar toe zijn is wat anders dan ingehouden woede uitstralen of beschuldigend 
    en kwetsend zijn. Het omgaan met meningsverschillen, spanningen en conflicten 
    gebeurt anders dan via de mensonterende wederkerigheid van de geweldscultuur, 
    die gekenmerkt wordt door 'oog om oog; tand om tand'. Het gebeurt via de menswaardige 
    wederkerigheid die kenmerkend is voor een vredescultuur: 'woord op woord; 
    hand op hand'. In open gesprek zijn met elkaar; van elkaars woord op aan kunnen; 
    samen naar oplossingen zoeken die ieder recht doen; elkaar de hand reiken. 
    Het gaat om sociale wederkerigheid.
  Menswaardig 
    levenIndividuele mensen, groepen, organisaties en landen kunnen 
    een verscheidenheid aan inzichten en omgangsvormen ontwikkelen die bijdragen 
    aan een vredescultuur. Zij kunnen zich oefenen in nieuwe vaardigheden om 'die 
    andere manier' doelgerichter, en in de dagelijkse praktijk van het menselijk 
    samenleven, te hanteren. Manieren die 'goed' voelen omdat ieder er door wint. 
    Mensvriendelijke en verantwoordelijke manieren van met elkaar, en met de wereld 
    om ons heen, omgaan. Echte vrede vermeerderen en daardoor schijnvrede en geweld 
    verminderen. Daar ligt een taak en een uitdaging voor een menswaardig leven, 
    dat als belangrijkste kenmerk heeft dat werkelijk ieders welzijn telt.
  Door: Wim Robben  Gepubliceerd 
    in:Kwartaalblad Geweldloos Actief, Postbus 137, 8000 AC Zwolle.
 INFORMATIE-PAKKET 
    VREDESCULTUUR (INFO-PAKKET):  
     Door de Stichting 
     voor Actieve Geweldloosheid (SVAG) is het informatie-pakket "Werken aan een 
     Cultuur van Vrede en Geweldloosheid" samengesteld.In dit pakket zit:
 - Begeleidende Brief;
 - Vel: Wat doen om het 'Decennium voor een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid 
     op te bouwen' / 'Geweldloosheid in het gezin'
 - Vel: Manifest 2000 / Plannen van IFOR voor VN-Decennium
 - Geweldloosheid Vandaag (laatst verschenen nummer)
 - Folder Geweldloze Kracht
 - Folder SVAG
 - SVAG-boekencatalogus
 Dit info-pakket kost Euro 2.25 (incl.toezendkosten).
 Klik op: Materiaal.
 (WEB200H.02) |