(WEB200J.05)
HOE GEVOELIG LIGGEN EMOTIES? (J.05)
Marcel Messing
TUSSEN SCHUTTINGTAAL EN SMS-TAAL
In onze turbulente maatschappij kunnen emoties soms hoog oplopen. Was het
nog maar enkele decennia geleden een goede gewoonte om zich in
de meeste democratieën te bedienen van een parlementaire taal, sinds
enkele jaren voeren taalverruwing en taalvervlakking de boventoon in gesprekken,
discussies en dialogen. Er heeft een ingrijpende verschuiving
plaatsgevonden in de beleving van onze gevoelens. Steeds minder lijken we
aanstoot te nemen op straffe van beschuldigd te worden van een al te
puriteinse geest aan woorden als (bull)shit (, lul, klootzak,
gezeik, geouwehoer, stront), gelul,
verneukt enzovoorts. Menige televisiefilm en bioscoopfilm lijken
dit taalgedrag te stimuleren, want ook daar klinken steeds vaker woorden als
fuck (verdomme, klote) of fuck me (neuk me,
verdomme, sodemieter op). De Amerikaanse beschaving
brengt zijn beste waarden en normen op onmiskenbare wijze ook
in soap-series naar voren. Al deze woorden maken vooral duidelijk dat onze
losgeslagen cultuur een ernstig probleem heeft met basale levenservaringen,
met de ontsluiting van vooral de onderste drie chakras (stuitchakra,
sacraalchakra en zonnevlechtchakra), respectievelijk verbonden met de anaal-orale
kracht, de seksuele kracht en het centrum van gevoelens en emoties. Freud,
Jung en Grof zeggen er zinnige dingen over. Ons economisch systeem, waarin
een voortdurende dolgedraaide bevrediging van allerlei behoeften centraal
staat, overprikkelt en disharmonieert in wezen deze raderen (chakra
betekent rad) waardoor de subtiele levensenergieën binnenkomen.
Kan het stuitchakra, waarvan bruin een van de kenmerkende kleuren is, bijvoorbeeld
niet tot bloei komen dan ontstaat er een anaal-oraal probleem
dat zich o.a. uit in het blijven steken van de anale fase. Gevolg: o.a. een
platvloers woordgebruik dat verwijst naar frustraties in relatie
tot anale en orale aangelegenheden. De zeer ernstige milieuproblemen waarmee
we te kampen hebben (zoals enorme mestoverschotten, zure mest en stank) zijn
er eveneens een uiting van. Wordt het sacrale chakra verstoord, dat in relatie
tot de geslachtsorganen staat, dan worden we geconfronteerd met grote seksuele
problemen in de cultuur. Pornografie is één van de uitingen
ervan (het Griekse woord pornos betekent ontucht en graphein beschrijven;
het woordje pornolalie betekent vuilschrijverij). Kan er geen
harmonische ontplooiing van het zonnevlechtchakra plaatsvinden, dan zien we
ongecontroleerde en ongeremde emoties oprijzen. Soms kunnen dan de hellepoorten
van het onbewuste openklappen en instincten als in een opstand der horden
(Ortega Y Gasset) vrijelijk naar boven komen. De lange tijd onderdrukte emoties
en seksuele gevoelens mede door een ridicule interpretatie van de zondeval
door de kerk en een hypocriete puriteinse cultuur heeft hier zeker
aan bijgedragen. Schuttingtaal lijkt steeds meer in het ABN Algemeen
Beschaafd Nederlands ingevoerd te worden (of: alles behalve Nederlands?).
Woorden die normaal gesproken door pubers of geestelijk onvolgroeide volwassenen
haastig op een schutting, een stationsmuur, bushalte of toilet worden gekalkt
(vaak ondersteund door grillige griffity), lijken zelfs steeds meer aanvaard
te worden in parlementaire discussies, politieke debatten en journalistieke
forums waar de emoties vaak zo hoog oplopen dat niemand meer naar elkaar luistert.
Zelfs als het gaat over waarden en normen. Luisteren lijkt trouwens
al lang niet meer de opzet. Norm lijkt het hard roepen of elkaar overschreeuwen.
Er wordt openlijk lucht gegeven aan onze emoties. We maken van ons hart geen
moordkuil, discussiëren met het pistool op tafel of
met het mes op tafel, zetten iemand het mes op de keel,
maken een sterke vuist of treden in de arena, zodat
menige discussie uit de klauwen loopt
.
VERVLAKTE COMMUNICATIE
Gelukkig hebben we nog een belangrijk alternatief om opgekropte, afgevlakte
emoties of gevoelens te kunnen uiten. We communiceren erop los.
Bijvoorbeeld via onze veelgeprezen communicatiemedia, de 24-uur-televisie,
het vermaarde internet, gsm, fax, mobieltje, omringd door een gigantisch stralingsweb
waar we steeds minder moeite mee lijken te hebben sinds bijna iedereen mobiel
telefoneert en de zendmasten straks verborgen zijn in prachtige kunstbomen
en kruisbeeldjes. Het past allemaal uitstekend in een cultuur van kunstbloemen,
plastic en andere imitaties of dolgedraaid elektronisch speelgoed. De verdere
vervlakking van onze gevoelens uit zich dagelijks in de sms-taal, van welke
poëtische ontboezemingen menig literator met de beste wil
ter wereld geen bloemlezing kan maken. Het alziend oog (én oor) van
Big Brother heeft onze menselijke communicatie gereduceerd tot een plat scherm,
dat o zo handig complete boodschappen van ene plaats naar de andere zoeft,
van het ene land naar het andere. Onderzoek toont echter aan dat van al onze
door de ether verzonden gevoelens per sms alleen al in Europa miljoenen
per dag nog geen twee procent van enig belang is. Geldverkwisting,
energieverkwisting, luchtvervuiling (elektrosmog). Woorden zijn energetische
trillingen, beïnvloeden onze stemmingen, gevoelens, emoties, al zijn
we dat niet vaak bewust. Gedragen door elektrische velden kunnen ze heel wat
storingen teweeg brengen en zelfs onze gezondheid schaden of onverwacht bepaalde
emoties stimuleren. Door de moderne high-techwereld kunnen we voortaan onze
gevoelens onmiddellijk uitflappen, uitbellen, in beeld brengen, uitvergroten
of verkleinen. De joelende menigte in het voetbalstadion, die niet alleen
gillend en krijsend om een goal uit zijn bol gaat, maar soms ook in luid spreekkoor
vulgaire taal uitslaat, racistische kreten uitschreeuwt, waarbij sterke drank,
rook en drugs de losgeslagen gevoelens vóór of na de match (en
soms tijdens) versterken, is een normaal beeld geworden op de
televisie. De prijzenslag rondom dure kortgebroekte jongens die de markt van
de leren bal beheersen, heeft bijna iets pervers.
De mens is hardnekkig in zijn geconditioneerde gevoelens. Staatslieden van
formaat én dictators (o ironie!) weten dat maar al te goed. Ze geven
het volk steeds voldoende brood en spelen, symbolen, vlaggen en volksliederen,
wegen vernieling en vermaak nauwkeurig aan elkaar af, zodat de massa als uitlaatklep
van onderdrukte gevoelens kan blijven joelen en schreeuwen in stadions en
arenas en het onmenselijk systeem rechtop blijft staan. Want emoties
moeten geuit kunnen worden. Anders kan de economische machine, waarin agressie
en depressie elkaar afwisselen, niet soepel draaien. Automatisering
en robotisering van onze maatschappij eisen hun tol.
VERSCHIL TUSSEN EMOTIES EN GEVOEL
Als iemand zich heel erg opwindt is dat goed te zien en te horen. De emoties
ontladen zich, stromen naar buiten, golven eruit. Emotie komt van het Latijnse
werkwoord Emoveo, dat ergens uitdrijven, uitstromen,
verwijderen, letterlijk uitbewegen betekent. Worden
we heel erg bewogen door een situatie, een opmerking, een persoon, dan gooien
we onze emoties er maar al te vaak ongecontroleerd en ongeremd uit. We flappen
ze eruit. Ons bewustzijn gevangen in het idee van een persoonlijkheid
te zijn kan het niet meer aan, moet het uitroepen of uitschreeuwen.
Oerkreetpsychologen en psychiaters met zacht fluwelen banken krijgen het anders
wel uit ons los. Emoties zijn eigenlijk uit de hand gelopen gevoelens die
ons zo diep kunnen raken dat we ze niet meer kunnen beheersen, niet meer onder
controle hebben. Ze zijn óns de baas. Menige uitbarsting van emoties,
is niets anders dan het bereikte verzadigingspunt van negatieve gevoelens
en ervaringen die eruit gegooid worden. Iemand is ziedend
van woede, kookt van woede, moet even afstomen.
Gevoel heeft natuurlijk primair te maken met voelen, met de tastzin. Niet
voor niets geven we elkaar in het westen eerst ter kennismaking een hand.
Dat is handig. We voelen elkanders hand en handdruk, tasten elkaar
af in een gesprek. Fingerspitzengefühl! Het washandje dat
we drukken, de ferme hand, de slappe hand, de vingerworst hand, enzovoorts.
Eskimos neuzen met elkaar, Japanners buigen dieper en dieper naarmate
iemand hoger op de sociale ladder staat, Hindoes brengen de namasté
en Russen drukken elkaar eens goed aan de borst. Met ons lichaam drukken we
onze gevoelens uit of liegen ermee (lichaamstaal). Lichaamstaal gaat altijd
aan het gesproken woord vooraf. Vandaar dat tast, reuk en smaak er zon
grote rol in spelen. De cosmetica tracht dat weer te manipuleren of te verbloemen
met allerlei geur- en kleurstoffen (parfums, poeiers, schoonheidspotloodjes,
mascara enz.). Het oog en gehoor zijn pas in de moderne maatschappij steeds
meer betrokken geraakt. We werden geleidelijk steeds meer tot leesdier
of luisterdier gemaakt. Opkomst van krant, tijdschrift, televisie,
computer, internet. De reclame manipuleert stevig met verborgen verleiders
die primair ons lichaam raken. Maar ondanks de oprukkende woordinflatie blijven
we nog steeds onze neus ergens insteken, hebben we ergens een
goede neus voor, staat iemand in een kwade reuk, wordt iemand
wel eens handtastelijk, vinden we dat er in sommige onopgeloste
gevallen een luchtje aanhangt of zeggen we bij een mooie ervaring
dat smaakt naar meer. We zijn kennelijk gevoelige
mensen gebleven, die alles in het leven willen proeven of beproefd
worden. We willen hoe dan ook ons gezicht niet verliezen, laten ons gezicht
soms duidelijk zien, met of zonder tandengeknars of toegeknepen lippen. Soms
halen we onze neus op of druipen met hangende pootjes af,
laten onze oren hangen. Iedere tijd, iedere cultuur heeft verschillende
methodes om met gevoelens om te gaan, om ze te manipuleren (letterlijk: naar
de hand te zetten) of te corrigeren. Het vigerend waarden- en
normensysteem van dat moment, bepaald door religieuze, politieke en sociale
kaders, is daarbij doorslaggevend.
VERNIETIGING VAN ZACHTE GEVOELENS; HET GEBREK AAN TEDERHEID
We zitten gelukkig al lang niet meer met de handen over elkaar in de klas.
Veel onderwijzend personeel wel met de handen in het haar. We spreken elkaar
aan met je en jij, dragen gerafelde spijkerbroeken
na het werk (sommigen tijdens), hebben een cultuur van houseparties, hardrock,
pseudo-filmhelden en hardrockhelden, drugs en drank, lawaai, discotheken en
laserstralen om tribale dansen kleur bij te zetten. We worden geconfronteerd
met steeds meer gewelddadig gedrag, van jong en oud. De gedoogcultuur lijkt
zichzelf omver te kegelen. Steeds meer leerlingen op scholen worden verleid
tot agressief gedrag, een enkeling trekt al een mes en een uitzondering
mogelijk geïnspireerd door Amerikaanse videos en computerspelletjes
trekt zelfs een pistool. Op 20 april 1999 richtten twee leerlingen
op de Columbine High School in Littleton (Colorado) een bloedbad aan onder
hun medescholieren. Toen deze afschuwelijke gebeurtenis door de luidsprekers
in de nabijgelegen school werd meegedeeld, ging er een luid applaus onder
de leerlingen op als teken van bijval. Onderzoek van prof. dr. David Grossmann
(professor in de psychologie en schiettrainer van het Amerikaanse leger) toonde
aan dat veel geweld op scholen wezenlijk beïnvloed wordt door gewelddadige
videospelletjes, gebruik van drugs en zogenaamde geneesmiddelen
tegen hyperactiviteit, zoals ritaline, luvox en prozac, waarvan de bijwerkingen
schrikbarend zijn. De voorbeelden van dit soort geweldsexplosies op scholen
liggen triest genoeg voor het oprapen. In Zwitserland, Duitsland, Frankrijk,
Engeland, en sinds kort ook in Nederland en België. We beginnen te beseffen
dat er lange tijd gemanipuleerd is met emoties en gevoelens. Via televisie,
videospelletjes, internet. Een wereld van emoties klapt open en velen reiken
een oplossing aan. Herstel van waarden en normen,
zeggen sommige politici, weer terug naar de kerk, zegt de kardinaal,
niet meer tutoyeren zegt de schooldirecteur, weer terug
naar een autoritaire opvoeding, roepen sommige conservatieven. Zelfs
tuchthuizen worden weer overwogen. Intussen worden allochtonen en autochtonen
tegen elkaar uitgespeeld. Politieke partijen halen er winst bij, de gemoederen
lopen hoog op. Terug naar het gezin, roepen de traditionelen
die tegelijkertijd een systeem ondersteunen van tweeverdieners, meer winst,
meer vakantie, meer productie en consumptie. De crèche zou wel
eens de boosdoener kunnen zijn, denken anderen met de laatste onderzoeksrapporten
van Zweden en Denemarken in hun hand. Laten we maar heel eerlijk zijn: er
is veel meer aan de hand. Ons hele door ons zelf gecreëerde of ondersteunde
systeem is zo rot als een mispel en is bezig in een pijlsnel tempo in elkaar
te storten. De heftige emoties zullen waarschijnlijk voorlopig nog niet voorbij
zijn. Dus maar voortgaan met racen op de snelweg, plunderen en overvallen,
computers stelen, voetbalmatches gewelddadig verstoren, drugs en bierfestijnen,
pint en pot
?
Onze maatschappij lijkt voorbij te gaan aan de zachtere gevoelens als tederheid,
vriendelijkheid, stilte, mijmering, genegenheid, geweldloosheid
Er vindt
een snelle afglijding plaats naar de oerschreeuw-cultuur, waarin
lawaai, verruwing, de botte bijl-cultuur een alles vernietigende
werking heeft. Dat alles is tevens uitdrukking van een schreeuw om echte liefde
die niet wordt opgelost door meer blauw op straat, meer gevangenissen, meer
wetten
De poëzie van het leven wordt ingeruild voor turbo-taal, gsm- en sms-taal.
Staal, ijzer en plastic kenmerken dit ijzeren tijdperk. De liefde
zelf is geprostitueerd, op de pijnbank gelegd van verscheurde gevoelens en
onbedwingbare emoties. De vierentwintig-uurs-economie stuwt de dolgedraaide
wieken van een geldmolen die in elkaar aan het storten is maar voort. Boven
het gekraak der instortende decors maken we elkaar wijs dat de economie weer
aantrekt, de groei weer zichtbaar wordt, dat we nog witter kunnen wassen
Ondertussen razen overal orkanen rond, zinken tankers met miljoenen liters
olie, sterven de soorten, neemt de verwoestijning, vermoddering
en vermesting toe, verdwijnen de tropische regenwouden, is het gat in de ozon
weer wat groter, sterven dagelijks 100.000 kinderen van honger terwijl de
dikbuikcultuur van het westen, gepaard gaande met stress, hartinfarcten, depressies,
maagzweren, kanker en hyperventilatie zijn totale failliet manifesteert. Eenzaamheid,
ellende en honger voor honderden miljoenen. Vrucht van niet meer in relatie
tot elkaar staan. Ik zoek een mens, zei de Griekse filosoof Diogenes
al, toen hij op klaarlichte dag zijn ton verliet met een kaarsje
in zijn handen. Geboeid aan kettingen van een geconditioneerd verleden, zijn
we in de grot van ons onbewuste gefascineerd door onze schaduwen, zoals Plato
in zijn allegorie over de grot al zo treffend naar voren bracht.
Als een onbarmhartig geworden Samaritaan die zijn eigen verwonding in de ander
niet meer ziet, gaan we voorbij aan het leven. We huilen soms makkelijker
bij het zien van filmbeelden dan om het lijden in de volle werkelijkheid.
ONHEILZAME LEVENSSTIJL: DISHARMONIE IN GEVOELENS
Laten we het maar toegeven. We zitten in de problemen. Diep. We hebben forse
emotionele problemen in onze samenleving. Bij al die duizenden regels, wetten
en petten, lijkt de liefde door de achterdeur van onze neergaande beschaving
weg te glippen. Ziektes en virussen verspreidden zich in een angstaanjagend
tempo, deels als reactie op ons onheilzaam gedrag naar de dierenwereld. De
medische wereld zet als antwoord op de trieste verkankering van
ons leven een aanval van buitenaf in (operatie, chemotherapie, pillen, tabletten,
bestralingen). Maar wat eerst van binnenuit ontstaat, dient niet van buitenaf
bestreden te worden. Werkelijke helers weten dit. Samenwerking
tussen de conventionele medische wetenschap en de zogenaamde alternatieve
geneeskunde, is meer dan ooit noodzakelijk. Er zijn zoveel andere benaderingen
mogelijk (natuurgeneeskunde, bloesemtherapie, kleur- en klankentherapie, ayur
vedische methode, acupunctuur, vastenkuren, homeopathie, meditatie, visualisatie,
ademhalingstechnieken). De Griekse arts Hippocrates (5e eeuw v. Chr.) onderrichtte
al op het eiland Kos de samenhang van de juiste leefwijze en een goede gezondheid.
Hij benadrukte de naastenliefde en de verantwoordelijkheid van de arts. Sinds
de esculaap met twee slangen er een verloor, onderging de heelkunde een verschuiving
naar medische wetenschap, studie der medicijnen. Weinigen beseffen nog dat
een arts, de geneeskunst (latijn: ars = kunst) meester moet zijn
en dat een dokter onderricht geeft in ziekte en gezondheid (dokter
komt van het Latijn: doceo dat onderrichten betekent). Ziekte
is de zichtbaar wording van een proces dat zich eerst gevoelsmatig, psychisch,
zielkundig en geestelijk uitdrukt en vervolgens hormonaal, endocrien, cellulair.
Tot slot verschijnt de lichamelijke klacht of ziekte, waarbij natuurlijk ook
allerlei erfelijke patronen, milieu en voeding een belangrijke
rol spelen. Verdriet, pijn, wrok, teleurstelling hebben als negatieve emoties
net zon onheilzame invloed op onze gezondheid als onjuiste voeding.
Wat is er mis met ons? Waarom zijn we zo dichtgeslibd dat we steeds meer sensatie
nodig hebben, schokkende beelden, teksten, horrorbeelden. Het is alarmerend.
Zou het hedendaagse terrorisme niet de vleeswording van collectieve angst
kunnen zijn, gemanipuleerd door hen die het zelf maar al te vaak vanuit de
staat toepassen?
GRIEZELEN EN TERREUR
Grimm schrijft in zijn Sprookje van iemand die erop uittrok om het griezelen
te leren over een jongetje dat nergens bang voor is. Niemand kon hem bang
maken. Geen pastoor, geen lijken, geen griezelige situaties in een spookpaleis
van een bisschop. Niemand en niets. Pas als zijn hoofd eraf geslagen wordt
met een zwaard en er achterste voren wordt opgezet, waardoor hij voor het
eerst zijn achterste ziet, schrikt hij enorm! Zijn achterwerk riep zoveel
afgrijzen, schrik en beven op dat hij bijna waanzinnig van emotie wordt. Pas
als zijn hoofd er opnieuw is afgeslagen en met behulp van een toverzalf weer
goed is opgezet, kalmeert hij. Hij die nergens om kon griezelen, griezelt
bij de aanblik van zijn achterste. Voor het eerst ziet hij niet alleen de
werking van een doodgezwegen lichaamsdeel, maar ziet hij ook de hele wereld
achterste voren. Hij ontdekt de dierlijke kant van het bestaan. Dat aspect
dat hij deelt met de dierenwereld: eten, verteren, afscheiden. Omdat hij die
dierlijke kant verdrongen had en daardoor geen echte relatie met de wereld
had, waren zijn gevoelens verstoord, kon hij niet eens griezelen, een typisch
menselijk gevoel. De mens die het universele proces van eten, verteren en
afscheiden niet lichamelijk en psychisch heeft begrepen én geïntegreerd,
werkt destructief op dieren- en plantenwereld in, vernietigt rücksichtlos
de aarde, zijn moeder, is bereid op industriële wijze de dieren tot machines
te herleiden en de mens zelf tot object. Leven en dood worden tot slot gemechaniseerd,
tot beeld herleid (televisie, internet, computerspelletjes). Zo kunnen mensen
bijna onopgemerkt object van manipulatie worden in handen van net geklede
dictators en hen die een Nieuwe Wereldorde nastreven. De kringloop van geboorte
en dood, zo verbonden met eten, gegeten worden, verteren en afscheiden, wordt
alleen maar overwonnen door de gevoelens van liefde, vriendelijkheid, aandacht,
vreugde om elkaar, kortom: de zachte gevoelens. Onze reptielen
hersenen zullen ons reptielen leiders voortoveren, zolang we ons
ongebreideld overgeven aan lusten, lasten en listen. Tot we achterom
kijken en plotseling heftig schrikken wat al jaren sluipend aan de gang was
en nu de naam gekregen heeft van terreur en de strijd tegen terreur,
een strijd die in eerste en laatste instantie een strijd in onze eigen collectieve
schaduw is. Als de roep om steeds meer horrorfilms, zwart-magische films en
gewelddadige video- of internetspelletjes gemanipuleerd door geesten
die zelf beschadigd zijn in liefde toeneemt, zijn we Grimms jongetje
geworden dat niet kan griezelen, omdat er geen relatie meer met het leven
is. En daarmee begeven we ons mondiaal in een uiterst griezelige situatie,
waarin folteren, tomeloos geweld en onderdrukking de uitingen van onze on-menselijke
zijde zijn geworden, de nacht van onze ziel, die schreeuwt om verlichting,
om gekend te worden, te beseffen dat onze essentie licht is. De vijand loert
nu overal, omdat we hem zelf zijn. Overal heerst voortaan de dreiging van
terrorisme, omdat we mede het zaad ervan in onszelf bergen. Ons hele mondiale
stelsel van uitbuiting en verrijking van minderheden is een klap in het gezicht
van onze verdrukte en uitgebuite broers en zussen die op afstand mogen kijken
naar de rijk gedekte wereldtafel waarvan de kruimels die op de grond vallen
voor hen en de honden zijn. Willen we voorgoed van het terrorisme afkomen,
zo stelt Noam Chomsky, vermaard linguïst, geweten van Amerika en criticus
van het Amerikaanse systeem, dan moeten we zelf ophouden eraan deel
te nemen. Want angst voedt angst en leidt tot een heilloze strijd van
oog om oog, tand om tand. Op het einde is iedereen blind. De gewelddadige
spiraal waarin de oorlogsmachines het geld verslinden dat besteed zou moeten
worden aan het voeden van hen die we beroven, kan alleen gestopt worden als
we weer gaan beseffen wie we zijn, waar we nu zijn en waarom we zijn. Niet
met de afgedane catechismus van religies in onze handen, maar met het serene
gevoel van menselijke kwaliteit en tegenwoordigheid.
SPIRITUEEL VERZET
Misschien is het tijd voor een werkelijk spiritueel verzet. De hoogste tijd
om onze leiders die zoveel lijden veroorzaken eens scherp onder de loep te
nemen. Niet vanuit een houding van afzetten, maar vanuit mededogen, dat weliswaar
krachtig genoeg is om nee te zeggen. Spirituele mensen hebben
zo vaak het idee dat zij hun gevoelens of emoties beter niet kunnen uiten.
Neutraliteit schuilt maar al te vaak aan partijdigheid. Ook hier gaat het
weer om onze innerlijke houding van al dan niet gehecht zijn, aan non-identificatie
met de persoonlijkheid die niet ons ware wezen is. Om als Arjuna boven goed
en kwaad, boven afkeer en sympathie te staan, moeten we eerst Krishna verstaan,
hem de teugels in handen laten nemen.
Misschien is het wel de hoogste tijd dat, nadat we eerst onze eigen billen
bloot hebben gezien, dat ook eens aan onze leiders vragen. Niet letterlijk,
maar figuurlijk. Hoeveel van hen zouden de lakmoesproef van hun eigen waarden
en normen kunnen doorstaan? Talloze dictators, maar ook beschaafde
regeringsleiders zijn zelf gekwetste mensen die via het uitoefenen van macht
of invloed een zekere wraak nemen op hetgeen hen in hun jeugd
is aangedaan. Het zou de moeite waard zijn om eens een grootschalig onderzoek
hiernaar te doen. Stof genoeg voor een promovendus. Alles is met elkaar verbonden.
Alle morfogenetische velden vinden elkaar in Zero Point Field, het Nulpuntveld
(Lynne Mc Taggart). Paticcasamupada, noemde de Boeddha dit van elkaar afhankelijke
bestaan en Christus zegt herhaaldelijk De Vader en ik zijn één
(de goddelijke oceaan van energie en mijn wezen zijn één).
ALLEEN LIEFDE
We zijn o zo kwetsbaar geworden in onze hyper technische maatschappij. Die
kwetsbaarheid durven we kennelijk niet altijd aan. Net als in het sprookje
De nieuwe kleren van de keizer van Andersen, waarin de keizer geen kleren
aan had, terwijl hij dacht rijkelijk gekleed te zijn, lopen ook wij vaak naakt,
verhullen ons ware zijn onder het kleed der ideeën. We brachten de dramatische
scheiding teweeg tussen jij en mij, vonden knuppel, pijl en boog,
lans, mes, dolk, kruisboog, harnas, tanks, bommenwerpers, raketten, atoombommen,
antimateriebommen en star wars uit. Uit angst. Door niet begrepen gevoelens
in onszelf en in de ander, die we zelf zijn. Arme naakte mens. Arme lijdende
mens die zo hard roept en schreeuwt dat hij alles in zijn hand heeft, dat
geweld de oplossing is. De oren van de wijze mensen doen steeds meer pijn
bij al die kreten en steeds opnieuw herhaalde leugens waar zelfs de leugendetector
het bij begeeft.
Alleen het inzicht dat we liefde en licht zijn, dat totaal bewustzijn alles
doordringt, dat de gekwetstheid van onze persoonlijkheid tot emotionele, psychologische,
fysische en geologische rampen kan leiden, kan de geteisterde mens en wereld
helen. De aarde zet reeds in ijlsnel tempo haar genezende werking in, die
we ervaren als overstromingen, orkanen, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen.
Kunnen we haar bijhouden in de komende jaren? Of gaan we onze lijders volgen
die wellicht met plannen in hun hoofd lopen om straks via maanbases naar Mars
te vluchten om daar hetzelfde lijden te brengen dat we op aarde niet konden
oplossen en dat volgens vele mythische verhalen in het verre
verleden de eens prachtige planeet Mars tot vernietiging bracht, doordat krachten
van geweld (de oorlogsgod Ares!) zelfs interplanetair ons zonnestelsel bedreigden.
We are going to explore our solar system, sprak de president van
de Verenigde staten, onlangs voorgedragen voor de Nobelprijs voor de Vrede
(sic!). Laten we behoedzaam zijn. Heel diep in mij zegt iets dat we deze verschrikkelijke
ervaringen al kennen (Atlantis). Wij zijn licht in licht. Eeuwige, onvergankelijke
liefde. Ook al schijnt de zon over goede en boosaardige mensen, laten we aandachtig
zijn: er wordt gespeeld met onze gevoelens en emoties
De hoogste tijd
om wakker te worden!
*Marcel Messing (geb.
1945, Den Haag), studeerde antropologie, filosofie en vergelijkende godsdienstwetenschap.
Hij is auteur van vele boeken en artikelen, medewerker van het tijdschrift
InZicht, regelmatig te gast bij de radio, was dertien jaar lang als stafdocent
en dekaan werkzaam in het Hoger Beroeps Onderwijs, wetenschappelijk medewerker
van de Bibliotheca Philosophica Hermetica te Amsterdam, adviseur van de IKON-televisie-serie
'Via Mystica' en redacteur van het blad Prana. Als veel gevraagd spreker in
verschillende landen, staat hij bekend om zijn synthese tussen oosterse en
westerse wijsheid. Diverse boeken van hem werden vertaald in verschillende
talen en hij genoot onderricht van o.a. Tibetaanse rinpoche's ('kost-bare'
leraren). Als voorzitter van de door hem opgerichte 'Stichting Lindenhof'
is hij al jaren nauw betrokken bij diverse ontwikkelingsprojecten in India
(o.a. scholenbouw voor duizenden kinderen die anders geen enkele toekomst-mogelijkheid
hebben; diverse projecten voor de Tibetanen in Mundgod) en sinds kort in Polen.
Na 11 jaar gewoond te hebben in de Franse Pyreneeën, emigreerde hij op
11 september 2001 naar België, waar hij nu in Brugge woont.
Gepubliceerd in:
Kwartaalblad Geweldloos Actief, Postbus 137, 8000 AC Zwolle.
(WEB200J.05)
|