WEBMAGAZINE GEWELDLOZE KRACHT
OVERZICHT

WEBMAGAZINE GEWELDLOZE KRACHT - DECEMBER 2006 (WEB306.1A)

OORZAKEN EN AANPAK VAN GEWELD
IN DE NEDERLANDSE SAMENLEVING

In het zomernummer van ons blad Geweldloze Kracht (sept.2006) vroegen we de lezers hun reactie te geven op de vraag wat zij als de belangrijkste oorzaken van geweld in de Nederlandse samenleving zien, en wat zij in hun omgeving reeds zien gebeuren om deze oorzaken aan te pakken.
Hieronder geven we een samenvatting van de binnengekomen reacties. Overdenk in hoeverre u dit herkent en u zich hier, al of niet, in kunt vinden. We willen ieder bedanken voor haar of zijn inbreng.

Belangrijke oorzaken van geweld in de Nederlandse samenleving:
1. stress als voedingsbodem van agressie en geweld, onder andere door:
a) luid mobiel bellen, harde muziek, verkeerslawaai enz.;
b) geluidsoverlast door laag overvliegende vliegtuigen;
c) vrijheidsbeperking door te veel en onnodige regels; denk bijv. aan de pasfoto-vereisten bij nieuwe paspoorten.

2. ‘uitsluiting’ en de (relatieve) armoede die daar het gevolg van is, onder andere:
a) mensen die aan de zijkant van de maatschappij worden gerangeerd en niet volwaardig mee mogen doen (bijvoorbeeld vanwege huidskleur, ethnische afkomst, geloof, of opgroeiend onder slechte sociaal-economische omstandigheden);
b) mensen in ontwikkelingslanden die door oneerlijke economische verhoudingen (handelsbarrières) geen kansen krijgen zich te ontwikkelen. Omdat ze in armoede leven kan dat leiden tot spanningen die weer leiden tot geweld en stromen van vluchtelingen.

3. morele en sociale oorzaken als:
a) verval van waarden en normen;
b) te weinig buurttoezicht en/of sociale controle door middel van vrijwilligers;
c) te weinig open buurthuizen met toezicht;
d) alcoholmisbruik en betaald voetbal.

4. ontmenselijking van de samenleving door TV & internet met betrekking tot:
a) het feit dat het normaal menselijk contact hierdoor wordt overgenomen;
b) door de verspreiding en het tonen van films etc. promoten deze media, en legitimeren ze, gewelddadig gedrag. Denk bijvoorbeeld aan actiefilms op TV, slapping filmpjes op internet en de terreur van pesten van klasgenoten via internet;
c) het veelvuldig en kritiekloos tonen van geweld op televisie, internet en in computergames (vaak zonder dat de gevolgen van de geweldsacties reëel in beeld komen.

5. politie- en militair-gericht denken van beleidsmakers:
a) de koningin, de regering en politieke leiders richten zich bij het oplossen van problemen vaak tot leger en politie in plaats van vreedzame burgerinitiatieven ruimte te geven. Verder staat het militairgerichte denken en promoten hiervan echte vredeseducatie in de weg.
b) door te leren hoe je een ander kunt vermoorden;
c) door het produceren, verhandelen en dragen van wapens;
d) aanwezigheid en optreden van de ME tijdens demonstraties voor vrede en tegen oorlog en wapens;
e) het voorbeeld van een koningshuis waarvan de leden zonder enige gene vriendschappelijke relaties aanknopen en onderhouden met juntaleiders, dictators en drugsmaffia;
f) de Hollandse koopmansgeest betreffende schietscholen, wapenproductie en wapenhandel: zolang er maar iets te verdienen valt.
g) het hele leger en alle reclame daarvoor.

6. door het doden van dieren vanuit de behoefte aan:
a) jacht-”plezier”;
b) consumptie;
c) offer- en andere “feesten”.

Wat zie ik in mijn omgeving gebeuren om deze oorzaken aan te pakken?
1. elkaar inspireren
a) met elkaar / anderen praten over problemen als agressie en geweld, en proberen daar praktische en vreedzame middelen voor te vinden;
b) de levenshouding van mijn huisgenoten ten aanzien van geweld is belangrijk om op de ingeslagen weg verder te gaan; (ook) zij geven hoop voor de toekomst.
c) in een conflictsituatie geef ik aan dat ik een afschuw heb van geweld. Ik laat horen en zien dat geweldloosheid in plaats van destructief geweld verrassend creatief is en ongekende mogelijkheden met zich meedraagt.

2. elkaar informeren
a) elkaar op de hoogte houden van vredesinitiatieven waar bijvoorbeeld in de media over bericht wordt. Zo kunnen we elkaar daardoor bemoedigen.
b) het uitgeven van een blad als ” Geweldloze Kracht ” van de SVAG waarin bijvoorbeeld in het laatste nummer naar onze mening over geweld gevraagd is, stemt tot gezond nadenken en werkt inspirerend.

3. elkaar respecteren
a) iedereen in deze wereld echt mee laten tellen;
b) je er bewust van worden dat de problemen van anderen ook met jou zelf (je opvattingen, houding en gedrag) te maken hebben;
c) het verder ontwikkelen van gedeelde waarden, die uiteindelijk gedeeld worden door de hele wereldbevolking.

4. actieve inzet
a) in mijn eigen omgeving werken aan verbeteringen;
b) door klachten over laagvliegende vliegtuigen bij de schiphol klachtenlijn kenbaar te maken. Het is een stap naar een oplossing.
c) activiteiten van de Kring Kritische Kijkers van de werkgroep Tv-geweld, demonstranten die zonder wapens de straat op gaan om vrede dichterbij te halen, vredesopvoeding op basisscholen. Geen ruzie maken, handtekeningenacties, protestbrieven en giften voor vredesdoelen, tentoonstellingen van het vredesmuseum, het dagelijks spelen van non-competitieve (coöperatieve) spellen uit Canada, bemoedigende artikelen over praktische geweldloosheid ( bijvoorbeeld in bladen als Geweldloze Kracht van de SVAG en van Z.O.Z. uit Eindhoven), gesprekken met elkaar en vooral: zelf denken en trouw blijven!




Opgenomen in Webmagazine Geweldloze Kracht – december 2006.

(WEB306.1A)